Jaki obiektyw Sigma wybrać? Przegląd modeli na start

Justyna Miodońska • 27 czerwca 2024 • 11 min

Zastanawiasz się który obiektyw marki Sigma będzie dla Ciebie najlepszy na początek? Przygotowaliśmy dla Ciebie zestawienie flagowych modeli tego producenta, aby ułatwić Ci podjęcie tej niełatwej decyzji – niech zatem ten krótki przewodnik po ogniskowych będzie dla Ciebie formą inspiracji, która zaowocuje zakupem wymarzonego sprzętu! 

Jaki obiektyw Sigma wybrać? Przegląd modeli na start

Dziś chcemy poświęcić szczególną uwagę topowym produktom marki Sigma – największego niezależnego producenta optyki fotograficznej na świecie, którego obiektywy charakteryzują się doskonałą rozdzielczością obrazowania oraz piękną plastyką obrazu, a także ograniczonymi do minimum defektami optycznymi – i to wszystko na dodatek w bardzo rozsądnej cenie. 

Za pomoc w wyborze „ogniskowych na start" dziękujemy Łukaszowi Jędrzejewiczowi – Product Manager Sigma Foto Polska.

Trio zmiennoogniskowe

Dlaczego polecamy na start obiektywy o zmiennej ogniskowej? Odpowiedź jest banalnie prosta i stanowi ją szeroko rozumiana uniwersalność.

Zoomy nie tylko pozwalają na zróżnicowane ujęcia w odniesieniu do kąta widzenia obiektywu, ale przede wszystkim zwiększają dostępność do fotografowania tych przestrzeni, które w normalnych warunkach byłby dla twórcy nieosiągalne.

Obiektywy tego rodzaju przyczyniają się także do zaoszczędzenia cennego czasu, gdy dzieje się ten „decydujący moment", a każda chwila jest na wagę złota. Ilu z nas, fotografujących, utraciło swoje „życiowe kadry" z powodu konieczności wymiany obiektywu? Jesteśmy przekonani, że to przykre doświadczenie nie ominie nikogo, choć niewątpliwie użycie zoomów może to ryzyko skutecznie zminimalizować. 

Plusem zmiennoogniskowych rozwiązań jest także ich zdecydowanie niższa cena w odniesieniu do „stałek" – co jednak wcale nie oznacza, że odgórnie mamy do czynienia z mocno ograniczoną jakością danego zooma. Współczesne układy optyczne zastosowane w obiektywach zmiennoogniskowych, a także sam sposób ich wykonania, są absolutnie na najwyższym poziomie – dlatego tym bardziej warto wziąć je pod uwagę, gdy nadchodzi dla Ciebie moment wyboru pierwszego obiektywu. 

➡ Jaki obiektyw wybrać?

Sigma 14-24 mm f/2.8 DG DN Art

Nasza pierwsza propozycja to ultraszerokokątny model o zmiennym zakresie 14-24 milimetrów ze stałym światłem f/2.8, który powinien przypaść do gustu fanom fotografowania nocnego nieba, a także miłośnikom rozległych górskich krajobrazów oraz miejskich przestrzeni architektonicznych.

Nie jest to jednak tylko i wyłącznie obiektyw plenerowy – doskonale odnajdzie się także w przestrzeniach zamkniętych i nada się idealnie do fotografowania wnętrz!

 Specyfikacja techniczna

  • kompatybilność z matrycą – Sony FE, L-mount
  • minimalna wartość przysłony – f/2.8
  • maksymalna wartość przysłony – f/22
  • minimalna odległość ostrzenia – 28 cm
  • kąt widzenia – 114.2°- 84.1°
  • mechanizm AF – silnik krokowy
  • średnica filtra – brak (tylny)
  • stabilizacja – brak
 
Sigma 14-24 mm f/2,8 DG DN Art, fot. Shigemi Numazawa

Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN Art

Ten konkretny obiektyw umieścilibyśmy w kategorii fotograficznego „must have" ze względu na jego najbardziej wszechstronne oraz praktyczne zastosowanie w odniesieniu do naprawdę wielu dziedzin fotografii.

Umożliwia on wykonanie zarówno pięknych ujęć portretowych jak i podjęcia się tematów wymagających szerszego ogniskowania – a więc wszelkiego rodzaju reportaży oraz dokumentacji z różnych miejsc wydarzeń czy też fotografii streetowej oraz krajobrazowej.

Jest to wyjątkowo kompleksowe narzędzie optyczne, które każdemu fotografowi pozwoli podjąć się realizacji wielu zróżnicowanych projektów. Warto również dodać, że ten szczególny zakres ogniskowych jest najczęściej poszukiwanym przedziałem na rynku, co tylko potwierdza jego ustandaryzowaną pozycję w kontekście potrzeb twórców o różnym stopniu zaawansowania. 

Specyfikacja techniczna

  • kompatybilność z matrycą – Sony FE, L-mount
  • minimalna wartość przysłony – f/2.8
  • maksymalna wartość przysłony – f/22
  • minimalna odległość ostrzenia – 18 cm (24mm) – 38 cm (70 mm) 
  • kąt widzenia – 84.1-34.3° 
  • mechanizm AF – silnik krokowy
  • średnica filtra – 82 mm
  • stabilizacja – brak

 Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN Art, fot. Satoru Korenaga

Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN Art II

Już jakiś czas temu Sigma wypuściła na rynek II generację tego zmiennoogniskowego obiektywu, który oprócz zwiększonej rozdzielczości optycznej pozwalającej na wykorzystanie potencjału wysokorozdzielczościowych matryc bezlusterkowców, otrzymał także nowy silnik High-response Linear Actuator.

W przypadku tego modelu konstrukcja napędu wewnętrznego oparta jest o działanie bardzo silnych magnesów, które delikatnie poruszają soczewkami obiektywu w trakcie zmian ostrości – takie rozwiązanie zapewnia prawie trzykrotnie zwiększoną prędkość obecnego silnika liniowego względem jego krokowego poprzednika. 

Zadbano także o zmniejszenie minimalnej odległości ostrzenia – niezwykle przydatnej podczas rejestracji detali – oraz o redukcję focus breathingu, który bywa szczególnie irytujący w trakcie nagrywania materiałów wideo. 

Specyfikacja techniczna

  • kompatybilność z matrycą – Sony FE, L-mount
  • minimalna wartość przysłony – f/2.8
  • maksymalna wartość przysłony – f/22
  • minimalna odległość ostrzenia – 17 cm (24mm) – 34 cm (70 mm) 
  • kąt widzenia – 84.1-34.3° 
  • mechanizm AF – silnik liniowy HLA
  • średnica filtra – 82 mm
  • stabilizacja – brak


Sigma 24-70 mm f/2.8 DG DN Art II, fot. Dariusz Breś

Sigma 70-200 mm f/2.8 DG DN OS Sport

Trzecia propozycja oraz jej dalekosiężne możliwości powinny w szczególności zachwycić fotografów sportowych oraz „podglądaczy" fauny i floty na łonie matki natury. Ten niesamowity zoom zapewnia doskonałe powiększenie oraz bardzo plastyczną kompresję obrazu, która znakomicie odcina główny motyw od fotograficznego tła. 

Specyfikacja techniczna:

  • kompatybilność z matrycą – Sony FE, L-mount
  • minimalna wartość przysłony – f/2.8
  • maksymalna wartość przysłony – f/22
  • minimalna odległość ostrzenia – 65cm (70m) – 100cm (200mm)
  • kąt widzenia – 34.3° – 12.3°
  • mechanizm AF – napęd liniowy HLA
  • średnica filtra – 77 mm
  • stabilizacja – stabilizacja OS2


Sigma 70-200 mm f/2.8 DG DN OS Sport, fot. Rafał Sztygowski

Jego technologiczne walory powinni również docenić fani portretu w plenerze oraz reportażyści, którym zależy na pracy w trybie „incognito” – a więc w sytuacjach, które wymagają od fotografującego zachowania maksimum dyskrecji. Mamy tu na myśli przede wszystkim realizacje ślubne, koncerty, spektakle teatralne czy też wszelkiego rodzaju wydarzenia publiczne, w trakcie których obecność fotografa nie powinna być w ogóle odczuwalna. 

Szczegółową recenzję tego zmiennoogniskowego modelu przygotował dla nas Rafał Sztygowski – znajdziecie ją na naszym kanale YouTube:

Oraz na blogu:

➡ Sigma 70-200mm f/2.8 DG DN OS Sport – czy to najlepszy teleobiektyw tej marki?

Trio stałoogniskowe

Tym z Was, którym zależy na wyjątkowej jasności obiektywu oraz absolutnie niedoścignionej jakości optycznej, chcemy polecić kolejne modele marki Sigma z profesjonalnej linii Art – tym razem jednak będą to obiektywy stałoogniskowe, których parametry optyczne powinny bez wątpienia zadowolić nawet tych najbardziej wymagających użytkowników. 

Sigma 35 mm f/1.4 DG DN Art

Gdybyśmy mieli szczerze odpowiedzieć sobie na pytanie którą „stałką” można by wykonać zróżnicowany reportaż w plenerze lub sesję zdjęciową w studio, to bez wątpienia byłaby to jasna 35tka.

Dla wielu fotografów, a przede wszystkim filmowców, to właśnie ogniskowa 35 mm jest optycznym standardem – z czego to wynika? Ten konkretny zakres jest bardzo „elastyczny” ponieważ pozwala uchwycić zarówno szerokie jak i całkiem bliskie kadry – w tym portrety – bez znacznego przerysowania rzeczywistości.

Specyfikacja techniczna

  • kompatybilność z matrycą – Sony FE, L-mount
  • minimalna wartość przysłony – f/1.4
  • maksymalna wartość przysłony – f/16
  • minimalna odległość ostrzenia – 30 cm
  • kąt widzenia – 63.4 °
  • mechanizm AF – silnik krokowy
  • średnica filtra – 67 mm
  • stabilizacja – brak


Model Sigma 35 mm DG DN Art ze stałym światłem f/1.4 jest godnym następcą swojego „lustrzanego” poprzednika, który cieszył się ogromnym zainteresowaniem wśród fotografów przez wiele lat, natomiast jego aktualny model został przystosowany do pracy z bezlusterkowcami.

Producent dodatkowo wyposażył go w wysokiej jakości optyczne komponenty – szereg zróżnicowanych niskodyspersyjnych soczewek FLD i ELD oraz elementów asferycznych, a także tych odpowiadających za korekcję aberracji kolorów w trakcie używania obiektywu.  

 Sigma 35 mm f/1.4 DG DN Art, fot. Alina Schessler

Sigma 35 mm f/1.2 DG DN Art

W swoim optycznym panteonie dedykowanym bezlusterkowcom Sigma posiada aż dwa rodzaje obiektywów 35 mm z serii Art o zróżnicowanym stopniu jasności – starszy  f/1.4 oraz model nowszy – ze światłem f/1.2. 

Jest to przede wszystkim propozycja dla wszystkich twórców, którym zależy na bardzo płytkiej głębi ostrości – umożliwiającej tworzenie portretów z naprawdę zjawiskowym rozmyciem tła – a także na zapisie materiałów o wysokiej rozdzielczości charakteryzujących się nienaganną jakością obrazu: nawet w warunkach z zauważalnym deficytem światła!

Specyfikacja techniczna

  • kompatybilność z matrycą – Sony FE, L-mount
  • minimalna wartość przysłony – f/1.2
  • maksymalna wartość przysłony – f/16
  • minimalna odległość ostrzenia – 30 cm 
  • kąt widzenia – 63.4°
  • mechanizm AF – silnik Hyper Sonic Motor
  • średnica filtra – 82 mm
  • stabilizacja – brak
 Sigma 35 f/1.2 DG DN Art, fot. Yoshino Adachi

Sigma 85 mm f/1.4 DG DN Art

Dla niektórych twórców jest to jedyna „prawilna” ogniskowa, która w ich mniemaniu przystosowana jest do wykonywania portretów – i zasadniczo trudno zaprzeczyć temu stwierdzeniu, gdyż 85tką nie da się po prostu zepsuć żadnego portretowego ujęcia ;)

Zakres obrazowania w wykonaniu 85 mm jest wyjątkowy – nie tylko ze względu na bardzo estetyczną kompresję perspektywy, która pozwala na efektywne wyróżnienie fotografowanego bądź filmowanego obiektu, ale także z powodu interpretacji proporcji przedmiotów, które znajdują się w zasięgu jej ogniskowania. Innymi słowy wybór 85 mm zawsze gwarantuje uzyskanie pięknego i miękkiego bokehu oraz subtelnego odcięcia od tła, które wspólnie wzmacniają trójwymiarowość każdego ujęcia. 

Specyfikacja techniczna

  • kompatybilność z matrycą – Sony FE, L-mount
  • minimalna wartość przysłony – f/1.4
  • maksymalna wartość przysłony – f/16
  • minimalna odległość ostrzenia – 85 cm 
  • kąt widzenia – 28.6°
  • mechanizm AF – silnik krokowy
  • średnica filtra – 77 mm
  • stabilizacja – brak
 Sigma 85 mm f/1.4 DG DN Art, fot. Tomasz Tołłoczko

„Klasyczna portretowa propozycja" pod szyldem Sigmy zapewnia ponadto fantastyczną jakość optyczną uwarunkowaną doborem wysokiej klasy soczewek niskodyspersyjnych SLD oraz elementów asferycznych, których właściwości przekładają się na rozdzielczość zapisywanych materiałów oraz ich wysoką kontrastowość i wyrazistość – od środka aż po same brzegi kadru!

Ogniskowa 85 mm powinna znaleźć się obowiązkowo w każdej torbie fotograficznej tych z Was, którzy działają w obszarach fotografii studyjnej, z uwzględnieniem beauty portretów czy też sesji biznesowych, a także fotografów ślubnych i rodzinnych. 

Sigma 135 mm f/1.8 DG HSM Art

Nasze zestawienie zamyka stałoogniskowa 135tka, czyli prawa ręka wszystkich reportażystów działających w rozległych przestrzeniach. Można przewrotnie napisać, że jest to model idealny dla „rasowych podglądaczy” dnia codziennego, który pozwala na dość spore odejście od fotografowanego motywu, a w efekcie na pozostanie niezauważonym – co w odniesieniu do niektórych wydarzeń jest wręcz wskazane. 

Duża kompresja tła w przypadku tego teleobiektywu powoduje także, że ma on swoje oddane grono fanów wśród fotografów portretowych, choć oczywiście raczej trudno będzie z nim podziałać w małym studio fotograficznym –  za to na wszelkie sesje w plenerze nada się wprost idealnie!

Specyfikacja techniczna

  • kompatybilność z matrycą – Sony FE, L-mount
  • minimalna wartość przysłony – f/1.8
  • maksymalna wartość przysłony – f/16
  • minimalna odległość ostrzenia – 80 cm 
  • kąt widzenia – 18.2°
  • mechanizm AF – silnik ultradźwiękowy HSM
  • średnica filtra – 82 mm
  • stabilizacja – brak

Sigma 135 mm f/1.8 DG HSM Art, fot. Juzo Iwaki

Mamy nadzieję, że nasze propozycje dotyczące „ogniskowej na start" już niedługo zasilą Twoją własną kolekcję obiektywów – pamiętaj, że w każdej chwili możesz także skorzystać z pomocy naszych wykwalifikowanych doradców

Sprawdź koniecznie nasze inne artykuły w kategorii Poradników:

➡ Jaką lampę reporterską wybrać?

➡ Jaką kartę pamięci wybrać?

➡ Jaki dysk zewnętrzny wybrać?

Grafika w banerze:
Dariusz Breś